Sunday, December 30, 2012

Rindu




Rindukah saya pada mama? Ya, saya merinduinya. Sudah hampir 3 hari saya berturut-turut hubungi mama tapi tak dapat. Yang angkat call hanyalah adik-adik saya. Mama saya demam, setiap kali saya call mama tengah tidur ataupun rehat. Moga Allah berikan kesembuhan buat mama saya! 



Log in Facebook hari ini, tiba-tiba di homepage usrahmate saya, ukhti Zainab post video "Lagu untuk Ibu" by Brothers. Rupanya, kami sama-sama sedang merindui ibu kami. Sobbbs :(

Rindu ini tidak pernah saya zahirkan di hadapan adik-adik saya. Biarlah ianya terlipat kemas jauh di lubuk hati saya.

Saya tidak dapat membayangkan hatta sesaat kesusahan anak-anak kecil di Palestin yang kehilangan ibu mereka, yang melihat ibu mereka dibunuh di hadapan mata mereka.

Teringat satu kisah, seorang makcik, jarinya tersepit di celahan pintu kereta. Kesakitan membuatkan dia menangis. Namun hati saya begitu sayu melihat dua anak kecilnya juga menangis apabila melihat ibu mereka menangis. Tiada siapa mengajar mereka, namun kasih sayang di antara seorang ibu dan anak sukar diterjemahkan dengan kata-kata. Melihat mereka, saya terbayang trauma yang menimpa kanak-kanak Palestin.

Ada yang melihat kejadian rogol yang menimpa akak dan ibu mereka. Ada yang melihat otak adik mereka bersepai kerana peluru biadap Israel laknatullah. Kadangkala mereka sendiri membersihkan darah-darah ibubapa mereka yang mengalir di lantai rumah. Allah, hebatnya kekuatan iman mereka.

 Ya Allah, bantulah hamba-hambaMu di sana

No comments:

Post a Comment